De ser ut som små dukker inntullet i ullpledd, varsomt båret ned i kjellere på ukrainske sykehus. Nyhetsoppdateringer fra en rekke sykehus i Ukraina viser oss hvordan krigens aller minste ofre kjemper en dobbel kamp. En kamp mot umodne lunger og evnen til å ta til seg næring gjøres nesten umulig når det samtidig kjempes en kamp mot russiske angrep.

Allerede for tre uker siden viste flere medier en video av nyfødte i et provisorisk bomberom i kjelleren på sykehuset i Dnipro øst i Ukraina. Flere av dem lå ved siden av hver sin blå oksygentank, større enn dem selv. Det krever full tilstedeværelse å hjelpe så små barn til å puste. Pust inn, pust ut lille venn.

Det er ikke tvil om at barn som egentlig ikke er sterke nok til å være utenfor mors livmor er ekstra sårbare for krigens vrede. I tillegg til begrenset lungefunksjon, kan premature barn blant annet ha problemer med ernæring og varmeregulering og være ekstra utsatt for infeksjoner. Det er grunn til å frykte at forholdene gravide kvinner i Ukraina for øyeblikket lever under vil føre til enda flere premature barn, fordi stress kan fremskynde fødsler.

Våre medlemmer følger, som de fleste andre, rystet med på hva som rapporteres fra Ukraina. Det er så mange ofre. Som en organisasjon som jobber for premature barn, er vi dypt bekymret for hvordan de premature og syke nyfødte blir krigens aller yngste ofre. Mange av dem vil miste livet, om ikke i et angrep, så grunnet mangel på sykehusfasiliteter, medisiner, varme og oksygen. Mange spør Prematurforeningen hvordan de kan hjelpe. Vi har i solidaritet startet en spleis innsamling hvor bidraget vil bli overført til den Ukrainske foreningen Ранні Пташки/Early Birds. De jobber med å koordinere humanitær bistand i Ukraina (etter forespørsel fra nyfødt intensiv), gi informasjon og psykologisk støtte til familier med premature barn og organisere medisinsk behandling av premature barn på sykehus utenfor Ukraina. Ønsker du å gi et bidrag trykk på innsamlingen under.

Her er andre innsamlingsaksjoner som også retter hjelpen spesielt mot premature barn.

I tillegg til Røde Kors (internasjonal) og UNICEF

De små dukkene i Ukrainas kjellere er en del av landets fremtid, hvis de bare får lov til å puste!