Jeg heter Emilie, er 29 år og fra Haugesund.
Var gravid i 2020 med mitt andre barn. I uke 33 gikk vannet, og det ble et opphold på sykehuset med antibiotika og modningssprøyter,
i tilfelle fødsel. I denne tiden gikk tankene litt over hverandre, og jeg søkte etter mer informasjon om premature barn på internett.
Da fant jeg siden deres. Den gav meg mye god informasjon og stressnivået mitt ble senket.

Siden jeg strikker mye og allerede hadde strikket et hentesett til den lille gulljenta, begynte jeg å lete etter strikkeoppskrifter til premature barn. Jeg fant noen, men merket at mange strikkeoppskrifter ikke var laget i prematur størrelse. Derfor satt jeg meg ned å regnet om på en oppskrift jeg hadde, og strikket den.

Nå hadde det seg slik at lille gulljenta holdt seg inne i magen til uke 36, med mye oppfølging fra sykehuset. Hun er det man kaller lett prematur.

Jeg var så inspirert av å ha blitt mor, og strikket derfor denne romperen som fristrikk til henne. La bildet ut på Instagram og fikk veldig mye respons. Folk ville at jeg skulle lage en oppskrift. Da satt jeg meg ned for å regne ut størrelser, at prematur størrelse skulle inkluderes var en selvfølge. Og at den skulle være nybegynner vennlig. Den kan strikkes med eller uten peplum. Uten er den en fin kjønnsnøytral romper til små gullklumper.

Jeg lager ikke noe særlig med oppskrifter og selger de ikke. Derfor kom ideen om donasjon til Prematurforeningen. Deres nettside hjalp meg mye til å forstå hva som er realiteten ved prematur fødsel og hvilke ressurser som kunne hjelpe. Oppskriften er gratis med en oppfordring til å donere valgfritt beløp til Prematurforeningen. En pekepinne er at oppskriften ville ha kostet 40kr ved salg.

Jeg håper dere liker oppskriften og donerer er lite bidrag til Prematurforeningen.

Vennlig hilsen Emilie Berge
Følg henne gjerne på Instagram: @emiliebergie91